Thursday, February 15, 2018

Serbuk Protein Bina Badan

Serbuk protein semakin popular sebagai makanan tambahan yang berkhasiat di kalangan pengemar gimnasium. Jika anda ke gimnasium anda mungkin perasan sesetengah dari mereka mengoncang dan meminum serbuk protein tersebut selepas melakukan senaman. Sesetengah dari mereka juga bercakap mengenai di mana boleh mendapatkan produk tersebut.



Sekarang ini, anda boleh mendapatkan serbuk protein di kedai makanan tambahan atau di internet. Apa sebenarnya serbuk protein? Adakah ianya hanya untuk ahli bina badan atau kepada sesiapa sahaja sebagai makanan tambahan seharian?
Apakah itu serbuk protein?
Ia datang dalam pelbagai bentuk. Tiga jenis yang biasa adalah dadih, soya dan protein kasein. Dadih paling kerap digunakan kerana ianya protein susu yang larut air. Ianya juga adalah protein lengkap kerana mempunyai sembilan asid amino penting untuk keperluan manusia.
Makanan seperti daging, tenusu dan telur adalah contoh protein lengkap. Sebaliknya, kebanyakan sayuran, nasi dan kanji adalah protein tidak lengkap kerana kekurangan satu atau lebih asid amino.
Ia sebenarnya adalah hasil sampingan dari pembuatan keju. Apabila diasingkan daripada kandungan keju, sisa yang melalui proses penulenan dan pengeringan yang akhirnya menjadi serbuk. Institut Protein Whey mengelarnya sebagai “piawaian emas” kerana ianya membantu atlet untuk mendapatkan jisim badan tanpa lemak serta fizikal yang mantap..



Salah satu asid amino yang memainkan peranan penting dalam menggalakkan pertumbuhan dan pembesaran otot ialah leusina. Apabila anda menggabungkan pengambilan serbuk protein ini dan melatih otot anda, ini akan memberi badan anda asid amino yang dapat membantu menguatkan otot serta tumbesaran mengikut peredaran masa.
Bukan sahaja makanan mempunyai pelbagai profil asid amino, tetapi kadar penyerapan oleh tubuh juga berbeza. Protein dadih secara kebetulan mempunyai markah tertinggi dengan Nilai Biologikal (BV) yang merupakan parameter bagi mengukur penyerapan protein. Ini bermakna ianya mempunyai semua asid amino yang diperlukan dalam protein lengkap dan mudah dihadam oleh badan kita.
Asid amino tertentu digunakan oleh badan untuk tujuan tertentu. Sebagai contoh, protein dadih tinggi dalam Amino Asid Rantai Bercabang (BCAA’s) yang mempunyai tiga daripada sembilan asid amino penting bagi pemulihan serta pemeliharaan otot. Semasa senaman dan proses pemulihan, badan anda akan memecahkan sejumlah kecil BCAA bagi tenaga (1-5%).
Walaupun ini hanyalah peratusan yang kecil, badan anda akan memecahkan otot bagi mendapatkan BCAA tersebut. Dengan membekalkan badan dengan jumlah BCAA yang tinggi, badan anda akan memelihara otot sementara leusina mengalakkan penghasilan protein.
Protein Dadih dan Pembinaan Otot
Terdapat bukti yang baik yang menunjukkan protein dadih meningkatkan jisim dan kekuatan otot. Atlet termasuk ahli bina badan lebih menggemari protein dadih kerana alasan ini namun kajian telah menunjukkan ianya bermanfaat kepada semua orang.
Namun begitu, anda masih boleh mendapatkan segala kebaikan dengan mengambil sumber makanan seperti daging, ikan, ayam dan hasil tenusu. Anggap sahaja serbuk protein adalah dada ayam dalam bentuk serbuk yang lebih cepat dihadam.
Whey and Muscle Building


Terdapat beberapa sebab mengapa remaja ingin mengambilnya:
  • Bila anda memulakan program senaman – jika senaman adalah baru bagi anda, anda mungkin memerlukan protein yang lebih.
  • Bila anda membesar – remaja memerlukan lebih protein bagi tenaga untuk bersenam kerana badan mereka masih membesar dan memerlukan lebih dari biasa
  • Bila anda meningkatkan intensiti senaman – jika anda memutuskan untuk meningkatkan intensiti senaman, sudah semestinya badan anda memerlukan protein lebih banyak protein
  • Bila anda pulih daripada kecederaan – atlet yang mempunyai kecederaan sukan akan memerlukan lebih banyak protein untuk membina semula bahagian yang cedera itu
  • Jika anda menjadi vegetarian – vegetarian mengalami kekurangan protein dari sumber makanan mereka

Sebelum atau Selepas Senaman?
Selalunya orang akan mengambil protein sebelum memulakan sesi senaman. Ini akan membantu pembentukan protein dengan memastikan protein ada apabila darah mula mengalir ke otot-otot semakin bertambah sepanjang senaman. Darah ini membawa lebih banyak protein yang diperlukan oleh badan anda dan seterusnya anda akan mendapat lebih jisim otot serta meningkatkan kekuatan. Namun terdapat segelintir pengkaji mencadangkan supaya ianya diambil selepas senaman kerana ianya dapat membesarkan saiz sel otot. Masa yang sesuai untuk pengambilan adalah di antara 30 hingga 60 minit selepas latihan kekuatan anda.
Berapa banyak yang diperlukan?
Pusat Pencegahan dan Kawalan Penyakit (CDC) menyatakan orang dewasa memerlukan di antara 46 sehingga 56 gram protein dalam sehari. Lelaki memerlukan lebih sedikit berbanding wanita. Institut Perubatan mensarankan keperluan protein sebanyak 10 sehingga 35 peratus daripada jumlah kalori anda. Kebanyakan kajian telah mencadangkan untuk mengambil sebanyak 1.2 gram protein sekilogram dari berat badan. Jika anda berniat untuk mengambil protein sebagai makanan tambahan anda, sila dapatkan nasihat daripada doktor atau pakar nutrisi.
Manakala tiada makanan tambahan boleh menggantikan makanan semulajadi, ianya berguna bagi orang yang sentiasa sibuk dengan tugas harian sebagai makanan tambahan mereka.


COD Area Ampang, Cheras dan Sentul






Penghantaran ke seluruh Malaysia
Love,

Your Shaklee Independent Distributor (ID = 1207294)
Pengedar Shaklee Sah Cheras, Ampang dan Sentul
Whatsapp / SMS / Call = 0132117436
FB Pages : AufaMadame
Instagram : @eyranadzirah







Sunday, February 11, 2018

10 SEBAB KENAPA PENGAMBILAN PROTEIN PENTING UNTUK KECANTIKAN SESEORANG WANITA





Tentu ramai diantara anda yang tahu mengenai manfaat dan kepentingan protein dalam diet seharian. Pengambilan protein yang mencukupi dapat membantu membina dan membaiki otot atau tisu yang rosak. Protein juga berperanan menghasilkan enzim dan hormon, menyokong sistem imun dan mengekalkan tahap tenaga dan stamina yang tingg.

Kebanyakkan protein dalam diet kita berasal dari produk berasaskan haiwan seperti daging, ikan, ayam, telur dan susu dan terdapat juga berasaskan tumbuhan seperti kekacang. Menyedari kepentingan protein dalam diet ramai juga diantara kita yang mengambil makanan tambahan bagi mencukupkan pengambilan protein seharian.
Melalui satu kajian oleh fitnessrxwomen, mereka mempercayai bahawa pengambilan protein oleh kaum wanita sangat signifiken bukan sahaja dengan kesihatan malahan kecantikan. Berikut adalah 10 fakta mengapa protein sangat penting kepada wanita yang mementingkan kesihatan dan kecantikan.

  1. Membantu mengekalkan berat badan ideal
Melebihkan protein di dalam diet serta mengurangkan pengambilan karbohidrat membantu mengurang tisu lemak dalam tubuh. Amalan secara berterusan mampu mengekalkan berat badan ideal.

  1. Membantu mengawal rasa lapar
Mengambil sajian tinggi protein seawal pagi seperti greek yogurt bersama buah-buahan segar akan mengaktifkan hormon untuk bertindak balas menyekat rasa lapar sepanjang hari.

  1. Membuat anda rasa kenyang
Pengambilan makanan berprotein tinggi membantu mengawal selera dan memberi rasa kenyang yang lebih lama berbanding karbohidrat dan lemak.

  1. Protin membantu membakar lebih banyak kalori
 Berbanding diet tinggi karbohidrat, diet tinggi protin mencetuskan proses themogenesis yang lebih tinggi. Thermogenesis adalah proses di mana tubuh meningkatkan pengeluaran tenaga dan lebih protein akan memberi isyarat kepada tubuh untuk membakar lebih banyak kalori sebelum, semasa dan selepas makan.

  1. Protein penting untuk penjagaan tulang
 Jumlah protein dalam diet harian boleh memberi kesan kepada tahap kalsium dalam badan. Diet rendah protein memberi kesan kepada sistem pencernaan untuk menyerap kalsium dan secara tidak langsung keperluan kalsium badan akan diperolehi dari sistem rangka badan. Apabila ini berlaku, individu akan mengalami kehilangan kepadatan tulang.

  1. Membantu melawan penuaan
Melalui proses penuaan seseorang akan kehilangan jisim otot dan untuk memastikan proses penuaan tidak mengganggu pertumbuhan otot maka pengambilan protein disamping senaman yang teratur amat penting.

  1. Melindungi anda dari stress
 Stress bukan sahaja memberi tekanan kepada mental malah turut membuatkan segala sistem dalaman menjadi tidak menentu serta mampu merencatkan hormon. Pengambilan lebih protein dari yang disarankan adalah bagus kerana ianya mampu mengembalikan dan memulihkan sistem tubuh badan.

  1. Bagus untuk kulit
Kulit merupakan anggota badan yang paling terdedah kepada sinaran matahari serta sinaran uv yang boleh merosakkan kulit. Pengambilan diet yang tinggi dengan asid amino serta penggunaan pelindung matahari yang bagus mampu melindungi serta mengurangkan kesan uv. Protin juga penting untuk proses regenerasi sel kulit agar ianya sentiasa terlihat mulus, tegang dan awet muda

  1. Bagus untuk rambut
 Rambut adalah mahkota seseorang wanita. Jika inginkan rambut lebat serta sihat maka perlulah mengambil protein yang secukupnya. Diyakini dengan pengambilan protein, masalah kegugurun serta pertumbuhan rambut yang terencat dapat diatasi.

  1. Makan tanpa rasa bersalah kerana ianya SEDAP
 Ramai yang merasakan untuk memiliki tubuh yang cantik perlulah mengambil sayur-sayuran dengan jumlah yang banyak dan mengurangkan pengambilan protein serta karbohidrat. Namun begitu, pengambilan protein yang secukupnya melalui diet seimbang amat penting bagi tubuh badan kerana pertumbuhan otot, tulang sehinggalah ke rambut amat memerlukan asid amino. Jadi jangan rasa bersalah hanya kerana anda menikmati hidangan yang mengandungi ikan daging dan sebagainya.


ESP Shaklee pula adalah protein. Dan protein ni memainkan peranan yang penting sangat-sangat untuk kulit yang anjal. Kulit kenyal adalah tanda bahawa seseorang itu mempunyai kolagen yang mencukupi, bahan simen seperti yang kuat yang mengikat bersama sel-sel badan kita. 

.
Kolagen adalah tisu struktur dan ia digantikan secara perlahan-lahan. Ia diperbuat daripada protein berserabut. Malah, kolagen terdiri daripada 30 peratus daripada jumlah protein badan.
.

Perbezaan ESP dengan soya lain 

1. Dihasilkan daripada soya non-GMO (selamat dari risiko toksin) 
2. mengandungi 9 asid amino yang penting untuk fungsi badan 
3. Diperkaya dengan 5 sumber vitamin dan 4 sumber mineral 
4. 1tin 850g dihasilkan dari 30kg kcg soya 
5. Diproses menggunakan air bukannya alkohol untuk memelihara kandungan isoflavone 
6. Rendah lemak, tanpa kolestrol 
7. Diproses pada kadar suhu rendah dan menjaga kualiti protin yang tinggi 







Bagaimana mahu membeli vitamin ini?
Cara 1
Anda boleh terus klik ke www.shaklee2u.com.my ini dan membeli terus dengan Shaklee. Penghantaran menggunakan GDEX atau Citylink dan akan dihantar terus ke alamat yang anda berikan.
Cara 2
Sila hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi tentang set mana yang paling tepat untuk anda, tips dan cara pengambilan yang betul apabila membuat pembelian daripada saya. Sekiranya anda berada di sekitar Ampang, Cheras, Sentul, saya merupakan pengedar Shaklee sekitar Ampang, Cheras, Sentul.
COD Area Ampang, Cheras dan Sentul






Penghantaran ke seluruh Malaysia
Love,
Your Shaklee Independent Distributor (ID = 1207294)
Pengedar Shaklee Sah Cheras, Ampang dan Sentul
Whatsapp / SMS / Call = 0132117436
FB Pages : AufaMadame
Instagram : @eyranadzirah







Saturday, February 10, 2018

Cara atasi kulit muka selepas BREAKOUT!!

Alhamdulillah muka saya dah pulih kembali dari breakout yang teruk sangat. Masih ingat lagi pada masa itu, bangun pagi nak cuci muka.

Apa nak buat bila muka jadi breakout(muka keluarkan jerawat nanah besar-besar):-
1. Jangan makeup. Tolong la jangan pakai foundation atau compact powder atau apa-apa jenis krim yang berat. Free kan muka anda. Sebab bila breakout, muka anda tengah keluarkan minyak yang banyak. Liang pori jelas. Dan akan jadi mudah tersumbat. Dan akhirnya jerawat bernanah tak surut-surut.
2. Jangan urut muka anda time anda cuci muka samada cuci dengan air bersih sahaja atau dengan pencuci muka. Please, jangan urut. Cukup sekadar basahkan muka anda atau dap-dap perlahan-lahan. Disebabkan tu orang kulit breakout tak dibenarkan makeup.
3. Elakkan makanan dan minuman manis bergula putih. Gula adalah makanan bakteria.
4. Elakkan juga makanan yang bergandum dan bertepung.
5. Tolong jangan scrub muka yang tengah berjerawat bernanah. Tolong la. Nanti bila jerawat bernanah tu luka, susah nak sembuh dan bekas jerawat yang luka tu akan jadi parut hitam. Susah nak hilangkan. So tunggu dulu jerawat mati atau kecut. Kemudian, baru scrub ya.
6. Elakkan cuci muka lebih dari 2x. Cukup sekadar cuci sehari 2x. Kekerapan mencuci muka, akan menyebabkan kulit jadi kering dan kulit akan mengeluarkan minyak secara berlebihan.
7. Wap muka seminggu atleast 1x. Untuk kita keluarkan kotoran dari liang pori. Banyak kebaikan wap muka. Dan kulit lebih bersih bila kita konsisten wap muka tiap 1mggu 1x.
8. Ingat, tiap kali selepas cuci muka, basahkan muka dengan air sejuk. Atau pakai toner yang tiada kandungan alkohol. Toner yang mengandungi alkohol akan keringkan kulit kita, dan kulit kita akan mengeluarkan minyak yangberlebihan untuk cover kulit yang kering.
9. Pakai face mask tiap minggu atleast 1x. Cari face mask yang tiada alkohol dan dibuat dari oat, cocoa powder atau kunyit. Campurkan dengan yogurt atau buah delima.
10. Last, banyakkan minum air kosong. Air kosong sangat penting. Tiap 25kg berat badan mesti minum 1liter air.
Last but not least, pakailah pelembap. Cari pelembap (face oil) yang paling dekat dengan minyak yang dikeluarkan oleh kulit kita.
Dan pesanan saya, jangan biasakan diri atau paksa diri pakai terlalu banyak produk dalam satu-satu masa.
Dah pakai face oil, tak perlu pakai serum. Dah pakai serum tak perlu pakai face oil. Konsisten dan fokus pada 1produk.
Macam tu juga pencuci muka, toner. Dalam sehari tak perlu pakai pencuci muka, toner yang berlainan. Cukup dengan 1jenis.
So itu saja perkongsian saya. Nak cari saya? Just google nama yang saya sebut diatas ya. Semoga kita semua dapat jaga anugerah yang Allah beri pada kita.
Ingat, bahaya merkuri sangat menakutkan. Jangan seronok dapat kulit putih yang tidak berwarna, sebab kulit putih yang tidak berwarna adalah salah satu kesan merkuri pada kulit kita.
Jangan kita jadi mangsa keracunan merkuri dan mangsa pada bahan beracun yang lain.


Apa yang Eyra amalkan untuk dapat kulit yang sihat?

Jom kita tengok...
ESP - supplement yang Eyra ambil setiap hari time breakfast, sayang sangat nak tinggal, sebab apa? ESP nih lah yang bertanggungjawab buat kulit makin halus, lembut, cerah sekata, pori yang besar makin mengecil dan paling best bila breakout tinggal parut degil, ESP nih membantu sangat untuk pudarkan!


KELEBIHAN ESP SHAKLEE

  • Kandungan protein dalam ESP yang tinggi dapat meransang penghasilan KOLAGEN dalam badan 
  • Menjadikan kulit CERAH, HALUS dan ANJAL
  • Menganjal dan menggebukan kulit
  • Mencerahkan kulit dengan sekata
  • Membantu menghilangkan parut jerawat
  • Meransang regenerasi kulit dan mengurangkan kedutan
  • Membantu menjadikan kulit lebih berseri
  • Menghilangkan jeragat

Peranan Vitamin E dalam kecantikan kulit:
  • Menjaga kesegaran dan keremajaan kulit
  • Melindungi kulit dari sinar ultra-ungu
  • Menjaga kelembapan kulit
  • Menghapuskan radikal bebas yang merosakkan sel
Peranan Vitamin C dalam kecantikan kulit:
  • Sebagai antioksidan kuat yang melindungi kulit daripada pencemaran udara dan sebagainya
  • Merangsang pembentukan dan peningkatan produksi kolagen kulit, yang akan menjaga kekenyalan, kelenturan, serta kehalusan kulit
  • Mencerahkan kulit


Peranan Vitamin B Complex dalam kecantikan kulit:
  • Sebagai pelembap
  • Mencegah pigmentasi
  • Melambatkan tanda penuaan
  • Mengubati jerawat
Kombinasi Vitamin E, B Complex dan Vitamin C menghasilkan:
  • Mengurangkan kedutan dan pembentukan garis-garis halus
  • Mencegah penuaan
  • Menjadikan kulit lebih kenyal
  • Mencerahkan kulit
  • Menjaga kulit dari sinaran UV
  • Mengurangkan parut jerawat
  • Menjadikan wajah bersinar dan bermaya
  • Menjadikan kulit wajah lebih cerah dan kemerahan
  • Menjadikan wajah lebih berseri


COD Area Ampang, Cheras dan Sentul






Penghantaran ke seluruh Malaysia
Love,

Your Shaklee Independent Distributor (ID = 1207294)
Pengedar Shaklee Sah Cheras, Ampang dan Sentul
Whatsapp / SMS / Call = 0132117436
FB Pages : AufaMadame
Instagram : @eyranadzirah







Sunday, February 4, 2018

BERHENTI MEROKOK DENGAN VIVIX

Sihat sepanjang hayat. Merokok meningkatkan risiko sehingga 10 kali ganda untuk mendapat 40 jenis penyakit serius seperti kanser paru-paru, penyakit jantung dan angin ahmar atau strok. Merokok boleh memberi kesan kepada hampir setiap organ dan tisu badan.



Mengapa saya harus berhenti merokok?

Merokok memberi keburukan kepada semua orang. Ia tidak memberi kebaikan kerana:
  1. Merokok memberi kesan buruk kepada orang di sekeliling anda terutama ahli keluarga.
  2. Ibu yang mengandung boleh melahirkan anak tidak cukup bulan, kurang berat badan atau mati selepas lahir.
  3. Kanak-kanak yang terdedah kepada asap rokok boleh:
    • Sering sakit dengan mengalami batuk-batuk, selsema serta jangkitan telinga, hidung dan tekak
    • Mengalami perkembangan paru-paru yang lemah
    • Mendapat asma
Apakah faedah yang diperolehi dengan berhenti merokok?

Keputusan untuk berhenti merokok adalah untuk kebaikan diri sendiri dan kesihatan keluarga anda. Faedah-faedah yang diperolehi dengan berhenti merokok ialah:
  • Panjang umur - Satu dari dua perokok akan mati lebih awal disebabkan penyakit berkaitan merokok. Merokok membunuh hampir 5 ribu rakyat Malaysia setiap tahun.
  • Mengelakkan dari bahan-bahan berbahaya - Asap rokok mengandungi hampir 4,000 bahan kimia dan 50 daripadanya boleh menyebabkan kanser.
  • Mencegah penyakit - Hampir 40 jenis penyakit yang berkait dengan merokok. Kanser paru-paru, sakit jantung, penyakit paru-paru yang kronik,strok dan ulser di bahagian lapisan kulit perut adalah antara penyakit-penyakit bahaya akibat tabiat merokok
  • Kehidupan yang lebih sihat - Mereka yang tidak merokok kurang mendapat batuk, selsema dan lain-lain penyakit pernafasan berbanding dengan perokok
  • Mencegah daripada mendatangkan keburukan kepada orang lain - bila anda merokok, ia memberi kesan kepada orang di sekeliling anda, di mana asap rokok tersebut boleh mendatangkan serangan asma dan lain-lain penyakit berkaitan dengan pernafasan
  • Menjadi contoh yang baik terutama untuk keluarga dan anak-anak.
  • Meningkatkan tahap kecergasan dan memiliki badan yang sihat
  • Meningkatkan deria bau dan rasa
  • Memiliki gigi yang putih dan nafas yang segar
  • Rambut dan pakaian tidak berbau asap rokok
  • Menjimatkan wang - Labur wang anda berbanding membeli rokok (RM5.00 sehari, pelaburan =RM 150.00 sebulan = RM 1800.00 setahun. Jika anda melabur untuk 10 tahun, anda sudah mempunyai RM18,000.00 dalam akaun simpanan anda).
  • Melindungi alam sekitar - Puntung rokok dibuang oleh perokok boleh menyebabkan kebakaran
  • Meningkatkan kesuburan.
  • Meningkatkan tahap 'kelakian'
Bagaimana hendak berhenti merokok?

Pelajari kaedah-kaedah yang betul. Banyak kaedah untuk berhenti merokok. Faktor yang paling penting adalah keinginan anda untuk menjadikannya satu kenyataan.
  • Tetapkan tarikh untuk berhenti
  • Yakin diri
  • Buatkan nota peringatan
  • Katakan pada diri anda "saya bukan perokok"
  • Sentiasa berfikiran positif
  • Dapatkan sokongan
  • Gunakan terapi penganti nikotin
  • Amalkan 12M untuk berhenti merokok
Teknik berhenti merokok

Tip Berhenti Merokok 12 M :
  1. Melengah-lengahkan
    • Tunggu 5 minit atau katakan nanti sebentar
  2. Menarik nafas panjang
    • Tarikh nafas 3 kali secara perlahan-lahan
  3. Minum air
    • Terutama air masak. Elakkan minuman berkafein
  4. Menyibukkan diri
    • Buat sesuatu bagi mengalih fikiran dan untuk melupakan rokok
  5. Menjauhkan diri
    • Daripada orang yang merokok

  6. Mengelakkan diri
    • Daripada suasana atau situasi yang mendorong kepada merokok

  7. Mengunyah sesuatu
    • Seperti gam dan buah-buahan. Elakkan yang manis

  8. Membasuh tangan selalu

  9. Mandi dengan kerap

  10. Meregangkan otot
    • Lakukan senaman regangan apabila rasa mengantuk

  11. Meditasi

  12. Memohon doa
    • Berdoa agar dikuatkan azam dan tingkatkan usaha

BERHENTI MEROKOK DENGAN VIVIX

Bagaimana Vivix Bertindak untuk membantu perokok berhenti merokok?


.
Tubuh badan kita terdedah kepada radikal bebas setiap hari. Radikal bebas ini datangnya daripada pencemaran, pemakanan, ASAP ROKOK dan pelbagai punca lagi. Radikal bebas ini merosakkan DNA kita.
.
Apabila DNA kita rosak dan mutated, ianya mampu mencetus sel kanser.
.
Vivix bertindak dengan memperbaiki DNA tersebut. Nikotin yang selama ini berkampung di DNA Perokok akan disingkirkan dari DNA dan DNA akan kembali normal.



.
Kerana itulah perokok yang mengambil Vivix tidak mempunyai Withdrawal Symptom. Tidak ada rasa bad mood, masalah untuk tidur, keletihan, sakit kepala dan bermacam simptom lagi.
.
Jika biasanya perokok cuba berhenti merokok menggunakan kaedah lain, nikotin masih dibekalkan ke dalam tubuh, cuma tidak melalui rokok.
.
Jadi, nikmat rasa rokok itu sukar untuk dibuang dan adakalanya sukar dibendung hingga menyebabkan Perokok Kembali Merokok.
.
Vivix pula menyingkirkan Nikotin tersebut. Tiada lagi nikotin ‘melekat’ di tubuh perokok, maka tidak ada rasa Ketagihan terhadap Rokok. Malahan bekas perokok tadi akan mula berasa sangat tidak senang dengan bau asap rokok.
.
Vivix Shaklee bertindak dengan cara:
 Mempertahankan DNA - Mempertahan sel-sel badan daripada kesan nikotin
 Memberikan tenaga DNA - Memberikan tenaga dari peringkat sel.
 Memulihkan DNA - Memulihkan dan menyingkirkan kesan nikotin dari badan.
 Meningkatkan keupayaan DNA - Meningkatkan kecergasan badan. 



Vivix mendetoxkan nikotin dari dalam darah, organ, otak, dan tempat lain. Bila nikotin berkurangan, rasa ketagih pada nikotin pun hilang.

Orang merokok merasakan satu perasaan bila dia menghisap rokok. Sebab itu bila dia berhenti merokok, otak dia rasa lain macam dan memanggil-manggil untuk dia merokok balik bagi mendapatkan semula perasaan itu. Vivix boleh memberikan perasaan tu, jadi bila dia minum Vivix, dia tak rasa terpanggil nak merokok.

Vivix mengurangkan simptom withdrawal bila berhenti merokok. Simptom withdarawal sememangnya teruk, sebab itu orang yang berhenti merokok secara tiba-tiba, dia kena macam-macam penyakit. Senang cakap, badan 'terkejut' dengan keadaan yang dia tidak biasa (tiada sumber nikotin dalam badan). Insya-Allah dgn Vivix boleh redakan kejutan tu.

Bantu orang kesayangan anda berhenti merokok









COD Area Ampang, Cheras dan Sentul






Penghantaran ke seluruh Malaysia
Love,

Your Shaklee Independent Distributor (ID = 1207294)
Pengedar Shaklee Sah Cheras, Ampang dan Sentul
Whatsapp / SMS / Call = 0132117436
FB Pages : AufaMadame
Instagram : @eyranadzirah







Friday, February 2, 2018

PENYAKIT KEPUTIHAN

Apakah itu penyakit keputihan?


Masalah keputihan atau lelehan lendir berwarna putih, krim atau kelabu yang keluar daripada faraj wanita merupakan suatu masalah yang sering dihadapi oleh kebanyakan wanita di seluruh dunia. Statistik menunjukkan hampir 75% wanita yang sudah berkahwin berhadapan dengan masalah keputihan berikutan oleh aktiviti seksual. Ramai wanita tidak mempunyai kesedaran terhadap risiko dan bahaya penyakit keputihan malah menganggap ia sebagai suatu petanda lazim sebelum kitar haid. Setiap wanita perlu mempunyai pengetahuan asas yang mampu membezakan pengeluaran lelehan lendir faraj secara semula jadi dengan penyakit keputihan yang serius yang memerlukan rawatan perubatan

Jenis-Jenis Keputihan

Keputihan terbahagi kepada dua jenis, iaitu keputihan fisiologis dan keputihan patologik. Keputihan yang bersifat fisiologis biasanya normal dan tidak menunjukan gejala penyakit. Keputihan jenis ini sering berlaku semasa seseorang wanita mengalami kesuburan dan sebelum menstruasi (kitar haid). Lelehen lendir yang normal selalunya berwarna putih atau krim, tidak berbau serta tidak menyebabkan gatal pada bahagian faraj. Lendir yang dikeluarkan adalah sedikit dan berbentuk cecair. Keputihan patologik bersifat lebih kronik dan menunjukan tanda-tanda penyakit seperti mengeluarkan lendir yang kental, berwarna kuning, kelabu atau hijau, berbau busuk dan menyebabkan kegatalan pada bahagian faraj. Keputihan fisiologis merupakan petanda yang sangat normal di mana hampir setiap wanita melalui keadaan ini. Sebaliknya, keputihan patologis disebabkan oleh jangkitan kuman (bakteria dan/atau kulat) perlu dirawati. 
Sifat
Keputihan Fisiologis
Keputihan Patologis
BentukLendir yang cair dan tidak melekatLendir yang kental dan melekat
WarnaBerwarna putih atau krimBerwarna kuning atau kelabu atau hijau
BauTiada bauBerbau busuk
Jumlah yang dikeluarkanSedikitBanyak
KekerapanSemasa subur dan sebelum haidApabila berlaku jangkitan pada bahagian faraj
Petanda lainTidak gatalGatal dan faraj kelihatan kemerahan dan mengalami radang
RawatanTidak perluPerlu rawatan yang segera

Faraj kelihatan merah dan mengalami radang
Lendir yang kental dan melekit
Gambar di atas menunjukkan faraj wanita yang telah dijangkiti oleh kuman dan mengeluarkan lelehan yang tidak normal.

Apakah faktor-faktor yang menyumbang kepada Penyakit Keputihan?

  1. Faktor Kebersihan
    Kebersihan di bahagian sulit wanita (faraj) perlu dijaga dengan baik agar jangkitan tidak berlaku.
    Wanita sentiasa digalakan untuk mencuci bahagian sulit dengan air bersih dan memastikan ia kering selepas membuang air kecil dan selepas aktiviti seksual. Kelembapan pada bahagian faraj akan menggalakkan pertumbuhan dan jangkitan mikroorganisma seperti kulat dan bakteria.
  2. Faktor Hormon
    Gangguan keseimbangan hormon dalam tubuh boleh juga boleh menyebabkan seseorang wanita menghadapi penyakit keputihan. Ketidakseimbangan hormon dalam darah disebabkan oleh beberapa perkara yang tersenarai di bawah:
    • Perembesan hormon estrogen iaitu hormon pembiakan pada wanita hamil membolehkan kulat lebih mudah melekat pada dinding faraj.
    • Pengambilan ubat, khasnya antibiotik yang berlebihan untuk jangka masa yang panjang menyebabkan bakteria semula jadi pada bahagian faraj mati dan ini secara tidak langsung menyumbang kepada pertumbuhan microorganisma patogen seperti bakteria atau kulat.
    • Wanita yang mengalami tekanan akibat daripada masalah peribadi atau gangguan emosi yang lain akan mempengaruhi aktiviti normal otak dalam mengkordinasikan penghasilan hormon yang seimbang.
    • Pengambilan pil perancang keluarga atau pil pencegah kehamilan turut menyumbang kepada ketidakseimbangan hormon dalam darah

  3. Faktor Gaya Hidup
    Gaya hidup seseorang wanita sangat mempengaruhi status kesihatan beliau. Wanita yang aktif dalam aktiviti seksual yang tidak sihat, misalnya melakukan aktiviti seks rambang dengan lebih daripada seorang pasangan lebih cenderung untuk mendapat pelbagai jangkitan pada bahagian faraj.
  4. Faktor Kesihatan
    Wanita yang menghadapi penyakit kencing manis, lebih mudah mendapat penyakit keputihan disebabkan oleh kandungan gula yang tinggi dalam rembesan faraj yang membolehkan pertumbuhan kulat yang banyak dan berkembang biak di bahagian faraj. Selain itu wanita yang mempunyai system daya tahan badan yang rendah atau terjejas seperti pesakit AIDS,atau barah, atau leukimia juga berhadapan dengan risiko yang tinggi untuk mendapat jangkitan faraj.

Hubungan Mikroorganisma Dengan Penyakit Keputihan

Terdapat pelbagai bakteria pada bahagian faraj wanita yang dikenali sebagai bakteria semula jadi. Antara bakteria semula jadi yang sangat berguna pada bahagian faraj dikenali sebagai Lactobacillus. Lactobacillus merupakan sumber utama asid lactic yang mengekalkan PH bahagian faraj antara 3.5 hingga 4.6 iaitu dalam persekitaran keasidan. Keadaan berasid ini mampu melindungi faraj daripada jangkitan kuman.
Jangkitan kuman akan berlaku apabila fungsi bakteria semula jadi diganggu oleh faktor luaran, misalnya penggunaan produk pencuci bahagian intim yang tidak sesuai boleh mengubah persekitan yang berasid seterusnya membunuh normal flora yang sedia ada. Keadaan ini mendorong kepada pertumbuhan organism komensal yang lain secara berlebihan sehingga berlaku jangkitan.


Bahaya Penyakit Keputihan

Penyakit keputihan yang tidak dirawat akan mengundang kepada pelbagai komplikasi yang merbahaya. Penyakit keputihan yang lewat ditangani, bukan sahaja berpotensi untuk menyebabkan kemandulan dan kehamilan di luar rahim, tetapi boleh menyebabkan penyakit kanser rahim yang boleh membawa kematian. Penyakit keputihan yang tidak diambil perhatian pada jangka masa yang lama lebih sukar untuk diberikan rawatan. Ini adalah hasil daripada penambahan sifat kerintangan bakteria atau kulat terhadap antibiotik atau antifungal.
Masalah penyakit keputihan yang kronik adalah berikutan dari jangkitan yang berlaku pada faraj menular ke bahagian rongga rahim (uterus) dan kemudian ke saluran pengeluaran telur (Fallopian tiub). Jangkitan kronik ini boleh menyebabkan kandungan terbentuk di luar rahim dan pendarahan yang boleh mengakibatkan kematian ibu dan bayi.
Wanita yang mempunyai system daya tahan badan yang rendah, penyakit keputihan yang dianggap biasa boleh menjadi serius dan mengancam nyawa. Jangkitan yang bermula pada bahagian faraj boleh menyebabkan infeksi sekunder di mana kuman tersebut boleh memasuki saluran darah akibat aktiviti menggaru yang menghasilkn pembentukan luka. Gejala ini dikenali sebagai kandidiasis invasif yang sangat merbahaya dan memerlukan rawatan rapi.

Cara mencegah Penyakit Keputihan

Mencegah adalah sentiasa lebih baik daripada mengubati. Pengetahuan dan kesedaran mengenai cara-cara menghindari penyakit keputihan adalah sangat penting kepada kaum wanita agar gaya hidup yang sihat dan selamat dapat diamalkan. Sebagai langkah pencegahan daripada penyakit keputihan, berikut adalah amalan-amalan yang disarankan kepada semua wanita:
  • Sentiasa memastikan bahagian faraj berada dalam keadaan bersih dan kering.
  • Elakkan penggunaan pembersih faraj yang menganggu kestabilan PH atau menyebabkan kegatalan.
  • Sentiasa menukar atau mengganti tuala wanita semasa menstruasi (haid).
  • Gunakan pelapik seluar dalam (panty liner) pada saat yang diperlukan sahaja. Elakkan juga pemakaian seluar dalam yang ketat dan diperbuat daripada kain satin.
  • Jangan menggunakan sebarang produk wangian seperti bedak atau ubat sembur pada bahagian faraj.
  • Elakkan pengambilan ubat secara berterusan tanpa nasihat doktor.
  • Kurangkan pengambilan makanan yang mempunyai kandungan gula yang tinggi.
  • Amalkan gaya hidup sihat dengan mengelakkan aktiviti seks rambang atau hubungan kelamin dengan lebih daripada seorang.
  • Elakkan kehadiran benda asing di dalam faraj seperti kondom yang tertinggal selepas aktiviti seks.
  • Basuh bahagian sulit dengan air yang bersih dan buang air kecil selepas aktiviti seks.
  • Berjumpa dengan pegawai perubatan dengan segera dan melakukan pemeriksaan vagina jika terdapat sebarang tanda-tanda yang dinyatakan di atas.
  • Melakukan apa-apa aktiviti yang menenangkan fikiran dan mengurangkan tekanan seperti melancong.

ATASI KEPUTIHAN DENGAN SET SHAKLEE

Set Keputihan Shaklee
Memang rasa tak selesa kalau ada keputihan kan?
1. Amalkan set keputihan.

2. Minum air kosong yang banyak.
3. Cuci dengan air suam yang dicampur sedikit garam.
4. Tukar seluar dalam sekerap mungkin, guna seluar dalam cotton.
5. Tambahkan Vivix untuk kesan yang lebih baik.


Bagaimana suplemen Shaklee ni bertindak?

1) Alfalfa Complex
◎ Mencuci hati, darah dan usus - Alfalfa adalah makanan yang sangat beralkali yang boleh mengembalikan kenormalan badan yang berasid, menghilangkan toksin dari badan, membersihkan hati, kolon, darah dan mencantikkan kulit dan otot.
◎ Melawan alahan - Memperbaiki keadaan kulit dan hidung sensitif, kurap, bau badan dan ulat air dengan berkesan.
◎ Baik untuk perubahan patologi di dalam usus dan perut - Memperbaiki masalah saluran penghadaman seperti kembung, hyperacidity, ulser gastrik, hepatitis dan sembelit.

2) Garlic Complex
◎ antibiotik semulajadi untuk mempertingkatkan sistem imun tubuh, menghalang penyakit berjangkit seperti selsema, kulat, kuman, virus dan yis candida.
◎ menghalang alergi - hidung sensitif, sinus, alergi, asthma, selsema dan hepatitis.
◎ mempertingkatkan sistem penghadaman - kembung perut, gastrik, ketidakhadaman, malah mampu menentang bakteria H.pylori dan menghalang ulser gastrik. 
◎ menstabilkan glukos di dalam tubuh
◎ menurunkan kolesterol
◎ menurunkan darah tinggi
◎ detoksifikasi

3) GLA Complex
◎ Mengeluarkan virus, meningkatkan stamina
◎ Menstabilkan hormon dengan mengawal selia estrogen dan testosteron
◎ Meningkatkan sistem imun tubuh
◎ Mengurangkan inflamasi kulit, eczema, alergi, kegatalan, kulit kering, kurap, tinea, memperbaiki bintik penuaan
◎ Meringankan sakit dan bengkak yang terjadi dari rheumatisma, arthritis
◎ Menghalang komplikasi diabetes dengan merendahkan gula darah, berkesan untuk diabetes semasa hamil dan usia tua. Meringankan kebas dan kesakitan disebabkan oleh gula darah yang tinggi.

sekiranya anda mengalami masalah keputihan, janganlah lengah-lengah sampai melarat... jangan malu sekiranya ia untuk kesihatan diri kita sendiri... tgk tu... Dr.Hamid Arshat pun pesan suh check... kalau bukan kita yang nak jaga diri kita, sapa lagi kan..?










COD Area Ampang, Cheras dan Sentul






Penghantaran ke seluruh Malaysia
Love,

Your Shaklee Independent Distributor (ID = 1207294)
Pengedar Shaklee Sah Cheras, Ampang dan Sentul
Whatsapp / SMS / Call = 0132117436
FB Pages : AufaMadame
Instagram : @eyranadzirah







Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...